The theme of the extra-curricular lesson: Rainbow

Date: 6.10.2018

Grade: 4

The theme of the extra-curricular lesson:   Rainbow

 

Objectives:

to learn to plan the life, to enrich their vocabulary knowledge, develop their speaking skills, practice saying words, making sentences, answering questions & grammar knowledge.

to develop pupils` intellect, speech, habits through speaking, listening, and writing in three languages.

to develop their listening comprehension

Lesson materials: grammar cards, exercises, instruction, demonstration, practice, interaction, presentation.

Inter-subject connection: Kazakh, English, Russian literature , country study.

Stages Procedure of the lesson Int. type Time materials
Introduction Greeting. Attendance.

Leader: Қайырлы күн, құрметті ұстаздар және оқушылар!

Good afternoon, dear teachers and pupils!

 

T < CL

Cl > T

Warm up We are very glad to see you today. Welcome to our competition! I would like you to guess this crossword and you will know the theme of the competition.

« Rainbow »  .

Look at the word that we have got. Read it please, in chorus. Yes, you are quite right. The word is

«Rainbow» Why we call it so? Look at this Globus. It has many colours as the rainbow, because there are many different countries with its nationalities, traditions, of course languages.

Leader: Тіл – халықтың жаны, сәні, тұтастай кескін-келбеті, болмысы. Адамды мұратқа жеткізетін – ана тілі мен ата дәстүрі.

Our language is connected with our thought and sense. It’s close to the society’s life. All languages developed under influence of economic, political and geographical conditions.

T < CL

Cl > T

Presentation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Practice

Presentation.  Rainbow

Leader: Құрметті қонақтар, мұғалімдер, оқушылар! Елбасы жолдауында  «Тілдердің үш тұғырлылығы жөніндегі мәдени жобасын» ұсынған болатын. Сіздермен бірге тілдерді қалай меңгеріп жүргенімізді білу мақсатында бүгінгі ойынды бастайық.

 

Presenter 1: The quotation made by the President of our Republic can be a slogan or epigraph for today`s  lesson.

Kazakhstan should be famous as cultural country which uses three languages: Kazakh – official language; Russian – language of interethnic communication; English – language of global economics

Our competition consists of 5 rounds.

1.  Introduction

2. The captains competition

3. Find the antonyms

4. Riddles

5. Find words

We must choose our jury –

There are teams from countries here`s. Kazakhstan. Great Britain. Let`s welcome them.Each team calls their names, motto, sings their songs and introduce with their emblems.

Each team`s captain answers the questions in three languages.

 

  1. Who is the head of Kazakhstan?
  2. The source of knowledge?
  3. Who studies at school?
  4. The translation of all the words you can find in this book.
  5. A school for higher education or professional education.
  6. What is the colour of our state flag?
  7. Complete the proverb “ Knowledge is………”
  8. We are future ……

2 team

1.      Name the national flower emblem of England?

2.      Who is the head of Great Britain?

3.      In what country was the Statue of Liberty made?

4.      What is the oldest university of Great Britain?

5.      How many letters are there in English alphabet?

6.      Who is the first women Prime Minister in Britain?

7.      “іздеу” сөзінің ағылшынша аудармасы?

8.      “clean” сөзінің антонимі?

 

You will be given the sheets with adjectives. Find the antonyms and translate.

Fast, Small ,Clean ,Interesting , Expensive ,Safe, Good, Old ,Hot ,Difficult, Beautiful ,Strong. Three members from each team go to the blackboard and read riddles. Riddles are in three languages. Guess the riddles and name the answer in three languages.

Look at the interactive – board. Find the words and translate them into three languages. In the 2nd stage our pupils should find the missed words in the riddles and have to translate them into Kazakh and Russian. For each right answer they’ll receive of 1 point.

1.Тақия толған сөк,

Таң атқанда жоқ. (жұлдыздар, звезды, stars)

2. Айдалада ақ отау

Аузы, мұрны жоқ отау. (жұмыртқа, яйцо, an egg)

3.Тұрады ылғи сөреде,

Іші толы өнеге. (кітап, книга, а book)

4. Везёт, а не лошадь,

Летит, а не птица,

Жужжит, а не пчела. (самолёт, ұшақ, a plane)

5. Упадет – поскачет,

Ударишь – не плачет. (мяч, доп, а ball)

6. A little old woman has twelve children. (а year,  жыл, год)

7.I have a round face and two large eyes,

That can see in the dark;  they call me wise. (an owl, үкі, сова)

8. What has four legs, but can’t walk? (a chair, орындық, стул)

9. The teacher writes on me with chalk.  My face is black. I cannot  talk. (blackboard,тақта, доска)

On the 3rd stage our participants must fill in the missing word in proverbs. Say it in Kazakh, Russian, and English.

1. Батыр туса ел ырысы, ___ жауса, жер ырысы. (жаңбыр, дождь, rain)

2. Не істесеңде __  істе, ойламай іс қылсаң, қор болмайсың. (ойлау, думать, think)

3. Жақсы жаныңа _____ , жаман малыңа ____ . (дос, друг, friend)

4. Өз елімнің басы болмасам да, сайының ____ болайын. (тас, камень, stone)

5. Ел жаусыз болмас,  жер ____ болмас. (тау, гора, mountain)

6. There is no place like ___ . ( home)

7. A ___ in need is a ___ indeed. ( friend)

8. Never put off till tomorrow what you can do ____ .( today)

9. Everything is ___ in its season. ( good)

10. East or West home is ____ . ( best)

11. An apple a day keeps the ___ away. ( doctor)

12. Health is _____ . (wealth –богатство-байлық)

On the 4th stage our participants must find the sentences and translate it into Kazakh and Russian. Оқушыларқиықтардансөйлемқұрастырукерек. Әрі дұрыс және үштілде аударулары қажет.

1 – топқа: My friend’s  favourite season is a winter. Меніңдосымныңсүйіктіжылмезгілі – қыс. Любимое время года моего друга – зима.

2- топқа: My favourite animal is a horse. Меніңсүйіктіжануарым – жылқы. Мое любимое животное – лошадь.

On the 5th stage «Дұрыспа? – Is it right?»

Қысқаша әңгіме оқылады. Оқушылар не түсінді оны қағаз бетіне сурет түрінде түсіреді.

On the 6th stage «Ең жақсы сөйлеушілер – The best speakers»

Тақтадағы қалташадан суреттерді алып, оны ағылшын тілінде бейнелеу.

Leader: Туған тілім – тірлігімнің айғағы,

Тілім барда айтылар сыр ой дағы.

Өссетілім, менде бірге өсемін,

Өшсетілім, менде біргеөшемін.

Leader: English is a world language. It’s the language of progressive science and technology, trade and Cultural relations, commerce and business. English is spoken by more than 350 million people. Geographically, it’s the most widespread language on earth.

Leader: Now it’s time to say results of our competition, while our juries count your scores let’s sing a song in three languages. Conclusion.  Leader:  It`s time to finish our game. The jury will speak about the results of the game. And we’ll know who the winner is. Ойынымызды  аяқтауға уақыт келді. Әділқазылар алқысына сөз береміз. Қазір біз кім жеңімпаз екенін білеміз. Listen to juries.

Leader: Our congratulations! Thank you for your active participation. Good-bye!  Dear juries and teachers thank you for your visit to our play. Dear boys and girls thank you for your participation. You all worked hard

 

T < CL

Cl > T

 

 

 

 

 

 

 

 

T < CL

 

Assessment Reflection. Express your  impressions by sticking   these sun smiles into our «Rainbow»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Түсінік хат

Елбасы жолдауындағы тілдердің үштұғырлылығы жөніндегі мәдени жобасын басшылыққа ала отырып , 2018-2019 оқу жылының ақпан айында 4 сынып оқушылары арасында “ Rainbow ” ойыны сыныптан тыс шара ретінде өткізілді.

Пән мұғалімі: Құлбарақов Н.М

Мақсаты:

  • Оқушылардың қазақ тілі, орыс тілі, ағылшын тілі пәндерінен алған білімдеріне жалпылай шолу жасау, қайталау жұмыстарын жүргізу.
  • Оқушылардың танымдық қабілетін, ой-өрісін дамыту, дүниетанымын кеңейту, сөздік қорын молайту.
  • Оқушыларды тілдердің үштұғырлылығы жөніндегі мәдени жобасын басшылыққа алуға,  ұлтаралық  ынтымақтастыққа, өз елін және өз тілін қадірлеуге, өз отанын сүюге тәрбиелеу, ағылшын тіліне деген қызығушылығын арттыру.

Сыныптан тыс шараға  оқушыларды  шапшаңдыққа, ұйымшылдыққа  тәрбиелеуге бағытталған  ойын түрлері таңдап  алынған.    Оқушылардың пәнге қызығушылығы  өте жоғары деңгейде. Барлығы 20 бала қатысып, өз шеберліктерін көрсете білді. Сайыс өз деңгейінде өткізілді.

Сайыста оқушылар өз деңгейінде тілдік шеберліктерін көрсетті. Оқушылар  1,2,3 орынмен және алғыс хатпен марапатталды.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Poems

I can read, I can write

I can speak English too

I love learning English

And what about you. СЛАЙДҚА салу

  1. «Көкпар – kokpar» сандарды таңдайды. Қапшықтан топтар сұрақтарды алады, жауап береді 5\5 сұрақтан ғана алады
  2. How many states are in the USA? (50)
  3. What is the national symbol of England? (a red rose)
  4. Country consists of 4 parts? (the UK)
  5. Where is the Kazakhstan situated? (Asia)
  6. Who was the first president of the USA? (George Washington)
  7. Why did France give the statue of liberty to America? (symbol of friendship)
  8. Name there main parts of London? (the city, the west end, the east end)

 

 

 

  1. What is the symbol of freedom in Kazakhstan? (an eagle)

1.First think then speak.

(Ойнап сөйлесең де ойлап сөйле)

2.Many words cut more than words.

(таяқ еттен өтеді,сөз сүйектен өтеді)

3.Business before pleasure

(Бейнет түбі зейнет)

4.Every dog has it is day

(Дүние кезек,терме тезек)

 

5.There is no piase like home

(өз үйім өлең төсегім)

6.A good beginning,makes a good ending

(Бітер істің басына,жақсы келер қасына)

7.Better late than never

(ештен кеш жақсы)

  1. Қазақ әліпбиінде қанша әріп бар? (қырық екі, сорок два, forty two)

2.Как называются слова одинаковые по звучанию и написанию, но совершенно разные по лексическому значению? (омонимы, омонимдер, homonyms)

3.What is the capital of England? (London, Лондон, Лондон)

4.We can watch news, films and other interesting things in it. (television, телевизор, теледидар)

5.The room where we sleep. (bedroom, спальня, жатын бөлме)

6.Тілдің дыбыстық жағын зерттейтін тіл білімінің саласы. (фонетика, фонетика, phonetics)

7.Как называется часть речи, которая обозначает признак предмета и отвечает на вопросы какой? чей? (имя прилагательное, сын есім, adjectives)

8.How many letters are there in the English Alphabet? (twenty six, двадцать шесть, жиырма алты)

9.What month is it now? (April, апрель, сәуір)

  1. Who works at school? (teacher, учитель, мұғалім)
  2. Жалпы, жалқы, деректі, дерексіз болып бөлінетін сөз табы. (зат есім, имя существительное, noun)

12.Разговор двух или нескольких лиц. (диалог, диалог, dialogue)

  1. The antonym to the word “good’. (bad, плохой, жаман)
  2. What colour is snow? (white, белый, ақ)
 

Cізге ұнауы мүмкін...

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *