Балалардың ойлау қабілетін логикалық ойындар арқылы дамыту

Жаксыликова Марал Маратовна

Жоспар:

 

І. Кіріспе

 

ІІ. Негізгі бөлім

 

  1. «Логика»  ұғымына түсінік

 

  1. Негізгі мақсаты.

 

  1. Мектеп жасына   дейінгі   баланың  логикалық  тұрғыдан  дамуына

   ойын   арқылы  ықпал  жасау.

 

ІІІ. Қорытынды

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кіріспе

 

Баланың жас ерекшелігін ескере отырып қазақ тілінен түрлі логикалық тапсырмалар беру арқылы, білімнің беріктігін қамтамасыз ету, баланың шығармашылық қабілетін дамыту, интелектуалдық деңгейін көтеру.
«Логикалық тапсырмалар» баланың жас ерекшелігін ескере отырып құрастырылды. Теориялық білімдерін кеңейтіп, оны практикада қолданылуына ықпал етеді. Логиканың дамуы өздігінен ізденіп жұмыс жасауына мүмкіндік береді. Логикалық тапсырмалар баланың        интеллектуалдық деңгейін көтереді.
Оқу материалын балалардың ойлау қабілеті жетерліктей жас ерекшеліктерін ескере ұйымдастырса ғана, оның ойлау қабілетінің дамуына мүмкіндік туады. Сондықтан да  тәрбиеші  балаларды үнемі ойланып оқуға бағыттауы тиіс, бұған оқу үрдісін жүйелі ұйымдастыру, оқу  іс – әрекетінде  бала логикасын дұрыс дамыта алатын мүмкіндіктерді мол пайдалану арқылы жетуге болады.
Дұрыс ойлаудың формалары мен заңдары туралы ғылым логика деп, ал ой қорытындыларының обьектив пікірлерге негізделетін процесі логикалық ойлау деп аталады.
Логикалық ойлаудың ерекшелігі – қорытындылардың қисындылығында, олардың шындыққа сай келуінде. Логикаға түскен құбылыс түсіндіріледі, себептері мен салдарлары қатесіз анықталады. Ұғымдар арасындағы байланыстар мен қатынастар логикалық ойлау жолымен ашылады. Бұл байланыстар мен қатынастардың дұрыстығын теріске шығаруға болмайтыны пікірлерде көрсетіледі.
Психолог – ғалымдар: Н.Н. Поспелов, Ю.А.Петров, А.Н.Леонтьев, «логикалық ойлау» ұғымына нақты анықтама берген. Олардың пікірінше «логикалық ойлау» дегеніміз логика заңдылықтарын пайдалана отырып ой-пікірлерді, тұжырымдарды қолдануға негізделген ойлаудың бір түрі.
Балалардың логикалық ойлау қабілеттерін дамыту жөнінде А.В.Запорожец, Л.Н.Венгер, И.С. Якиманская еңбектері жарық көрді.
Жоғарыдағы авторлардың пікірлерінше «Логикалық ойлауды дамыту» дегеніміз:
• барлық логикалық ойлау операцияларын (талдау, жинақтау, салыстыру, жалпылау, саралау) арнайы жүйелі түрде қалыптастыру;
• ойлау белсенділігін, өз беттілігін дамыту.
«Логикалық ойлау – логикалық сөйлеудің негізі, ал мұны – логикалық сөйлеуді ұстаз дамытуға тиіс», деп көрсетті К.Д.Ушинский.
Мектеп жасына дейінгі баланың логикалық ойлауын дамытудың негізгі кезеңі деп есептеледі. Өйткені логикалық ойлау кейінірек бейнелік ойлаудың негізінде қалыптасады, ауқымы кеңірек мәселелерді шешуге ғылыми білімдерді меңгеруге мүмкіндік береді.
Балалардың ойлауын дамыту туралы М.Жұмабаевтың сөзімен алсақ:

«Ойлау жанның өте бір қиын, терең ісі.  Жас балаға ойлау тым ауыр, сондықтан басқыштап іс істеу керек. Оқулықтағы берілген тапсырмалар, суреттер баланың жанына дұрыс әсер ететіндей, білімге деген ынта – ықыласы, құштарлығы болуы керек».
Баланың логикалық ойлауы арқылы тілін дамыту үшін , тәрбиешіге оның ториясын терең білу міндеті жүктеледі.
Логикалық ойлауды дамытудың кестесі арқылы  тіл дамыту жолдарының кестесін жасауға болады.

Мектеп жасына дейінгі балалардың логикалық ойлау қабілетін дамытуда сұрақтардың алатын орны ерекше. Сондықтан балаға қойылатын сұрақ жүйелі, әрі түсінікті болу керек.Сұрақтар қоя білу қиялдаудың ең жоғарғы сатысы және нәтежелі ойда негізгі рөл атқарады. Ойын арқылы мектеп жасына дейінгі балалардың негізгі іс-әрекеті және олардың айналадағы  өмірден алған білімдерін,  әсерлерін, жинақтаған тәжірбилерін өз бетінше іс жүзіне асырады .Сондықтан ойын балалар үшін өзіне тән жүру барысымен, мақсатымен маңызды. Міне, осыдан баланың логикалық ойын қиялдау қабілеті шыңдалады,  дамиды. Бұл қазіргі заманға өте қажет.Өйткені, бұл компьютер ғасыры.

Баланы болашақ өмірге, белсенді еңбекке даярлауда, оның ақыл-ойы, адамгершілік-эстетикалық сезімдерін, логикалық ойлау қабілетін қалыптастыруда –балаға құрметпен қарау қажет.

Бүлдіршіндердің логикалық ойлау қабілетін дамытуда қарапайым математиканың алғашқы ұғымдарын ойын арқылы үйретудің математикалық диктант жазудың , заттарды әр-түрлі геометриялық пішіндерден құрастырудың , ауызша есеп шығарудың ,көру арқылы салыстырудың, қиялдаудың жұмбақтар жаттаудың маңызы өте зор. Біздің балабақшаның тәрбиешілері логикалық ойлау қабілеттерін жоғарлатуда.

Логика – дүниені тану тарихының нәтижесі, жиынтығы, қорытындысы. Логика ғылымында жаңаша әдістерді жетілдіру, адамның дүниетанымын барынша өрістету басты мәселе болып саналады. Логика ғылымы адамдардың сан ғасырғы тарихи тәжірибесінің жемісі.

Бұл ғылым адамдардың өмір сүру қызметінің әр түрлі салалары үшін аса маңызы бар әлеуметтік тарихи қүрылым. Бүл логикалық ойлау ғылымы көптеген басқа ғылымдармен байланысады. Философиямен, психологиямен, жоғарғы нерв қызметі, физиологиямен, кибернетикамен, математикамен байланысын зертгейді.Логика – талқылау кезіндегі ойдың дүрыс қүралуын зерттейтін ғылым. Еінші сұрақта формалды және диалектикалық логика туралы түсініктердің мазмүнын анықтаудан бастау керек. Формалды және диалектикалық логиканың ерекшеліктеріне, айырмашылықтарына тоқталған жөн. Формалды логика жаңа білімдерді қорытып шығарудың заңдарын қарастырады. Формалды логика білімнің қүрылымдық жағын жеке-жеке көрсетуге, олардың элементтерінін формалды байланыстарына көңіл аударады.

  1. «Логика» ұғымына түсінік

Білім  берудің басты мақсаты-үнемі өзгеріп тұратын әлеумет жағдайына  қарай өсіп  келе жатқан  ұрпақты даярлау.Өзгермелі  өмірге  қарай балаларды бейімдеуде  білім мен  тәрбиемен  қаруландыру білім   беру үрдесінің  негізгі  кілті  болып  табылады.Логикалық ойлау  әдістерін  меңгермеген  балада,білім саласында  көп  қиындыққа ұшырайды: есептерді  шығаруда,жаттығуларды  орындауда көп  уақытын  және  күшін жоғалтады.Нәтижесінде денсаулығы  әлсірейді,оқуға деген құлшынысы  төмендейді.Бала логикалық  операцияларды  меңгергенде,анық және дәл ойлай алады,амалды орындауда  неге  мән  беру қажеттілігін  түсінеді,өзінің  дұрыстығы  туралы  пікірін  білдіре   алады.Білімді  меңгеру  оңайға  соғады, мектеп  бала  үшін  қуаныш  әкеледі.

         Логикалық  тәсілдер-салыстыру,талдау,жіктеу,дәлелдеу әртүрлі іс-әрекеттерде  қолданылады.Білім  берудің  мұнай  құндылығы  күнде  артып  келеді.Мұның  дәлелі  ретінде  компьютерлік білім  сауаттылығы, логиканың  теориялық  негізін  құрайды.   Бұл  жөнінде  адамдық  ойлаудың  түрлі  бағыттары  бойынша:

Сократ,Аристотель,Декарт,Гегель,М.Берцфаи,М.Монтессори,Ж.Пиаже,П.П.Блонский,Л.С.Выготский,П.Я.Гальперин,В.В.Давыдов,А.В.Запорожец,Г.С.Костюк,А.Н.Леонтьев,А.Р.Лурия,А.И.Мещеряков,Н.А.Менчинская,Д.Б.Эльконин,Н.Н.Семёнов,Б.М.Кедров,Н.В.Григорян,Л.М.Фридма,Н.А.Подгорецкая және т.б. еңбектерінде көрініс  тапқан.

Логика  ғылым ретінде дүниеге  келіп,қалыптасқан отаны Ежелгі Грекия деп  саналады , ал  оның  негізін  салған  ертедегі грек философы  Аристотель  оны  «ойлаудың грамматикасы»деп атаған екен.Ежелгі  Грекияда  логика  саласындағы  ғылыми  зерттеулерді  алғаш бастаған  Демокрит.Сондай-ақ  Ежелгі Грекия  идеалистері  Сократ  пен Плотон  да айналысты.Бірақ , олардың  ешқайсысы  да логика  ғылымын  жасай  алмады.Тек  бұл міндетті Аристотель  іске  асырды.

Логика гректің logos – «ойлау», «сөз», «ақыл-ой», «заңдылық» деген ұғымдарды  білдіретін кең  мазмұнды сөзінен  шыққан.Осыған  сәйкес  «логика» термині,негізінен,мынадай үш мағынада қолданылады: 1) шындық  дүниедегі  заттар  мен  құбылыстардың  заңдылықтарын  білдіру үшін; 2) ойлаудың  дәйектілігін, айқындылығын,дәлелділігін білдіру  үшін; 3) логика ғылымы-ойлау логикасының  теориялық,ғылыми бейнесі  ретінде  қолданылады.

Логиканың  материалистік негіздерін  зерттеуде  ХVII  ғасырдағы  озат  ойшыл,ірі  ғалымдардың  бірі  Ф.Бэконның  еңбектерінде  маңызды  рөль  атқарды.Ол «ұқсастық әдісі», «айырмашылық  әдісі», «ұқсастық пен  айырмашылықтың  біріккен  әдісі», «бірге  болатын  өзгерістер  әдісі», «қалдықтар әдісі» деп аталған  ғылыми-индукцияның  бес  әдісін  жасап  берді.

Бір жүйеге  келтірілген  диалектикалық  логиканы  тұңғыш  рет  Гегель жасады.Ал,диалектикалық  логиканы жасаған К.Маркс пен Ф.Энгельс болды.Логикалық  сөйлемдерді  геомитриялық фигуралар арқылы түсіндіру әдісі И.Г.Ламберг  және  Б.Больцано еңбектерінде кездеседі.Сөйтіп ,логикалық мәселелерді шешуде  математика әдістерді  қолдану кеңінен  таралды.Қазақстанда логиканың  дамуына академик А.Д.Тайманов зор үлес қосты.Ол логиканың ойлау формаларын(ұғым,пікір,ойқорытынды)зерттеп,олардың мәнін ,түрлерін,арақатынастарын,олармен операциялар  жасаудың  тәртібін  ашып,оларға тән ережелер  мен  түпкілікті  ойлау заңдарын  саралады.Мұнда  дәстүрлі  логиканың  қойған  мәселелерін шешу үшін символдар тілі,математикалық әдістер,логикалық  есептеулер қолданылады.Бұлайша  қарастыру  ойлаудың жаңа заңдылықтарын ашуға,ойлау процесін автоматтандыруға,сөйтіп,осыған негізделген  жаңа  техника  мен  технологияны жасауға  жағдай жасайды.Қазіргі  кезде  логика,негізінен ,үш  бөлімнен (пайымдаулар  теориясы,математика және логикалық методология)тұратын ,жан-жақты тармақталған  ғылымға айналды.

Ә.Тұрғынбаевтың анықтамасында «Логика дегеніміз-ойлауды дұрыс  құрудың  заңдары мен формалары,ережелері туралы,философиялық ғылым» делінген.Ойлау дегеніміз – ең алдымен шындық дүниесінің  адам миында бейнеленуі болып табылады.

 

  1. Негізгі мақсаты мен зерттеу пәні:

 

Логика ұғымы объективті дүниенің, шындықтың даму заңдылықтарын бейнелеу мағынасында да қолданылады. Кең мағынада Логика ойлаудың ғана емес, болмыстың да байланыстарын көрсетеді, бұл жағынан ол онтологиямен сабақтас. Ойлау мен таным қатар жүретіндіктен Логика таным теориясымен (гносеологиямен) байланысады. Логика философияның негізгі бөлігі болып табылады, өйткені философия “оймен басталып, оймен жалғасады, сондықтан оны кейде “ойлау туралы ойлау” деп анықтайды.

Логикалық ойлаудың қисындылығы олардың шындыққа сай келуінде. Логикалық ойлауға түскен құбылыстың себептері мен салдары, ұғымдар арасындағы байланыстар мен қатынастар логикалық ойлау жолымен ашылады. Пікір алмасу кезінде, әсіресе математикалық тұжырымдар кезінде пайымдау,ойлау заңдылықтарын немесе былайша айтқанда сол заңдылықтар мен формалары жөніндегі ғылым- логиканың көмегімен бір пікірден екінші пікірді шығарамыз. Логикалық тұжырым теориясының ең алғаш грек философы Аристотель негізін қалаған.

         Қазақстан Республикасының білім беру стандартында білім берудің басты міндеті логикалық ойлауды дамыту болып табылатындығы атап айтылған.   Мектепалды    даярлық  топ   балалардың  логикалық   ойлауын   дамытудың    негізгі  кезеңі.  Бұл  кезде   балалардың   ойлары  нақты – бейнеліден   абстрактылы – логикалық  ойлауға  қарай   дамиды.    Логикалық   тапсырмалар  орындатудың   маңызы  зор.   Логикалық   тапсырмалар   балаларды   белсенділікке   тәрбиелеу,  өз  бетінше  жұмыс  істеуге  дағдыландыру,  сондай –  ақ   балаларды  икемділік  пен  шеберлікке  баулу  мақсатында  пайдаланылады.

 

 

 

  1. Мектеп жасына   дейінгі   баланың  логикалық  тұрғыдан  дамуына ойын   арқылы  ықпал  жасау.

Баласын жан-тәнімен сүйетін ата-ананың міндеті – бөбегін таным жолына жетелей отырып, оның өздігінен әрекет жасау құқығын қуаттай білу, үнемі жетіліп отыруына мүмкіндік беретін орта қалыптастыру болып табылады.
Ондай орта, әрине, ұжымдық орта. Балалар өздеріне ұнаған ойыншықтарымен, ата-анасымен, бауырлары, сыныптастарымен бірлесіп ойнау арқылы, қиялдарға беріліп, қызығушылығы артады. Қиялдау арқылы шығармашылық әрекеттерге қадам жасайды.
Бала ең алғаш мектепке келген кезде, біршама уақыт өзінің ойыншықтарын, бірге ойнаған достарын ұмыта алмай ойы соларға бөлініп жүретіні түсінікті жай.

Балабақшада  баланың логикасын дамытуды жеделдететін, нақты геометриялық пішіндермен айлалы әрекеттер жасай отырып абстракты математикалық тұжырымдамаларды қабылдауына ықпал ететін жаңа мазмұндағы ойыншықтармен ойната отырып оқытқан жағдайда оның мектеп өміріне қызығушылығы арта түседі.

Бұл ретте қоғамдық тәрбиенің негізін салушы бүкіл саналы өмірін балабақша тәрбиелеріне «әрбір бала – өзінің мүмкіндіктеріне жету үшін лайықты білім беруді күтетін бірегей тұлға» – деп өз бағдарламаларын үйретуден жалықпаған Фридрих Фребельдің материалдарынан жасалған, көз жауын аларлықтай алуан түсті, экологиялық таза, ағаштан жасалынған математика, информатика пәндеріне арналған геометриялық фигуралар, ұшбұрыш, төртбұрыш, ромб, трапеция, ірі-майда дөңгелек айшықтар мен ұзын, қысқа кесінділерден т.б., бір комплектіде 14 бөліктен тұратын оқыту кезінде ойын элементтерін қолдануға ыңғайлы ойыншықтарды ұсынады. Геометриядан фигуралардан жұлдызшалар жануарлар, зәулім ғимараттар құрастыруда матемаикалық логиканың даму процесін жылдамдатуға логикалық ойлауды жүйелеумен бірге, логикалық операциялар сияқты негізгі ұғымдарды модельдеуге ықпалы зор. В. Давыдовтың «Балабақша баласының психологиялық даму» еңбегінде: «Оқыту үрдісіндегі балалардың логикалық ойлау қабілетін қалыптастыру өзіндік мақсат емес, ол – белсенді тұлғаны тәрбиелеу құралдарының бірі» делінген.

«Ойлау логикалық заңдылықтары мен формаларына бағынады. Көптеген адамдар логикалық ойлайды, бірақ өздерінің ойлауы логика заңдылықтары мен формалары арқылы болып жатқанын білмейді» – дейді В. Кириллова.

Балалардың  шығармашылық қабілетін дамытуда логикалық тапсырмалар орындатудың маңызы зор. Логикалық тапсырмалар балаларды белсенділікке тәрбиелеу, өз бетінше жұмыс істеуге дағдыландыру, сондай-ақ балаларды икемділік пен шеберлікке баулу мақсатында пайдаланылады.

Логикалық тапсырмалар арқылы балалардың шығармашылық қабілетін дамыту үш негізгі бағытта іске асырылады:

  • Қызығушылығын арттыру;
  • Ойлау және қабылдау қабілетін дамыту;
  • Шығармашылық ізденісін дамыту.

Логикалық тапсырмалар арқылы балалардың шығармашылық қабілеттерін арттыру мақсатына негізделген дәріс моделін құрастыруға болады.

Мұндай сабақтардың құрылысы 4 кезеңнен тұрады:

  1. Машық. Сергіту;
  2. Балалардың шығармашылық қабілетінің негізі болатын психологиялық механизмдерінің дамуы (ес, зейін, қабылдау, ойлау);
  3. Іздену тапсырмаларын орындату;
  4. Балаларға белгілі түсінікпен жаңалықты көруге тәрбиелеу, мақсатында логикалық тапсырмаларды орындату.

Осы кезеңдегі берілетін тапсырмалар түрлері:

  1. Көру қабілетін дамытатын тапсырмалар
  2. Есту қабілетін дамытатын тапсырмалар.

 

  1. Көру қабілетін дамытатын ойындар.

 

 

 

 

 

Жамауды  таңдап  ал.

 

Келесі  тұратын суретті   таңдап  және  орнына  қой.

 

Көлеңкесін   тап.

 

 

  1. Есту қабілетін дамытатын тапсырмалар.

 

Математикалық   жұмбақтар.

Неше  алма?

«Бес»  алған  Асанға –

Бес  алма.

«Төрт»  алған  Досанға –

Төрт  алма.

«Үш»  алған  Хасанға –

Үш  алма.

«Екі»  алған  Болатқа –

Неше  алма?

(2)

Інісі  мен   досын

Сыйлау  үшін  Қасым

Алма  сатып  алды.

Әрқайсысына:

Інісімен  досына,

Өзіне  1  алмадан  болды.

Ол  неше  алма  сатып  алды?                                     (3)

Өлең  есептер.

 

Күн  шуақтап  күшік  отыр,

Құйрығын  күнге   қыздырып.

Жанына  бір  күшік келіп,

Отыра  қалды  жылынып.

(1+1=2)

Асан  жеді  бір  кәмпит,

Үсен  жеді  бір  кәмпит.

Қосқан  кезде  барлығын,

Болады   екен  неше  кәмпит?

(1+1=2)

Екі   шаршы   Саматта,

Біреуі   көрші  Маратта.

Бұл  шаршыны  балалар,

Кәні,  қосып  санаңдар!

(2+1=3)

Осындай тапсырмалар орындау барысында балалардың субъектілік алғы шарты туындайды:

  1. Оқу іс – әрекетіне деген  қызығушылығы артады;
  2. Ой-өрісі дамиды;
  3. Шығармашылық пен дарындылық пайда болады.

Балалардың шығармашылық қабілетін дамытуда логикалық тапсырмалар мен жаттығулар орындатудың маңызы зор.

Баланың логикалық ойлауы ой әрекетінде, білімді меңгеру, тіл үйрену үстінде дамиды. Балалардың ақыл-ой белсенділігін өрістету олардың тұлға ретінде жетілуінің маңызды саласы болып табылады. Сондықтан балалардың шығармашылық тапсырмаларды орындау барысында ойлау операцияларын жүзеге асыру тәсілдеріне үйрету қажет. Балалардың ойлауын дамыту ойлау операцияларын меңгеруіне байланысты. Ендеше, балаларға тапсырмалар бергенде таңдауға, жинақтауға, салыстыруға, топтауға арналған тапсырмалар логикалық ойлауын дамытатындай болуы керек.

Мысалы, сөздік-логикалық ойлаудың дамуына мынандай жаттығулар көмектеседі: «Артығын анықта» әдістемесі. Баланың маңызды бөліктерді бөліп көрсету, жалпылай білу дағдысын көрсетеді. Тапсырманы сурет не заттай немесе жазбаша түрде ұсынуға болады.

Сонымен қатар ойлау әрекетін дамытатын тәсілдерді ойын түрінде қолдануға болады. Мысалы,«Керісінше айт» ойыны. Бұл ойында қарама-қарсы мағыналы сөздерді өткенде пайдалану тиімді. Мысалы, толық- жіңішке, қара-ақ, ыстық-суық, бос-толы, т.б.

Осы  сияқты  әртүрлі  жаттығуларды  тәрбиеші  ретін тауып оқу үрдісінде қолдана білсе, оқыту түрленеді, оның тиімділігі артады, балалардың ақыл-ойы жетіле түседі. Балаларға тапсырманы біртіндеп күрделендіре   түссе,   сонда логикалық ойлау қабілеттері қалыптаса бастайды.     Осындай   тапсырмалар,   әдетте, тосын, болжауға келмейтін және қарапайым  болады. Балалар   мұндай   тапсырмаларды зор ықыласпен орындайды  және өздігінен анализ жасауға үйреніп, өз жұмыстарының қорытындыларын  жалпылауға,   салыстыруға   дағдылана    бастайды.

Мен балалардың логикалық ойлау қабілеттерін дамытуда мынандай талаптарды басшылыққа алдым:

  • Оқу іс – әрекетіне балаларды түгелдей қамту;
  • Жеке дара қасиеттерін ескере білу;
  • Іс-әрекетке қызықтыра білу.

 

Құрылған тапсырмалар мазмұны жағынан бір- біріне ұқсамайды. Бұл баланың ой – өрісін дамытып қана қоймай, оны байқағыштыққа, шапшаңдыққа, ойын дәлелдеуге де үйретіп, әрі оны жалықтырмайды. Әр сабақ сайын тапсырмаларды қиындатамын, көлемі көбейген сайын тапсырмаларды орындау жылдамдығы да артады.

Оқу  іс – әрекетінде  тапсырмалардың мынадай түрлерін өз тәжірибемде пайдаланып жүрмін:

  1. «Бір сөзбен ата»   әдістемесі
  2. «Не артық»  әдістемесі
  3. «Суреттерді есте сақта»   әдістемесі
  4. «Қисынсыздықтар»  әдістемесі
  5. «Суретте қандай  заттар   жасырылған»  әдістемесі
  6. «Айырмашылықтарын тап»  әдістемесі
  7. « Мына суреттерде не жетіспейді?»  әдістемесі
  8. «Белгілерді   қой»   әдістемесі

 

             «Бір сөзбен  ата»   әдістемесі

Мақсаты: осының  арқасында оларды  бір топқа  біріктіруге  болатын заттардың  өзара қарапайым байланыстарын  анықтау  икемділектерін, сондай-ақ баланың  заттардың  жинақтаушы  атауын  меңгеру  деңгейін  анықтау.

Тапсырманың сипаттамасы: балаға  бір топқа  жататын  3 сурет, мысалы,сәбіз,қияр,қызанақтың  суреті  ұсынылады.Бала  берілген  суретті  жинақтаушы  бір ұғымммен атауы  тиіс.

                             

«Не   артық» әдістемесі

 

Мақсаты: белгілі бір  топқа жататын  нысандарды  жіктеу,оған сәйкес келмейтін «артық» нысанды шығарып тастау.

Тапсырма: балаға  бір топқа  жататын  заттар  және  осы  заттардың  тобына  жатпайтын  бір зат  бейнеленген  карточкалар  ұсынылады.Оларды  қарап  көрген  бала 1 «артық» суретті  алып  тастауы тиіс.

 

«Суреттерді  есте сақта» әдістемесі

 

Мақсаты: бейнені  есте  сақтау  ерекшеліктерін  үйрену  және оларға  диагностика  жасау.

Тапсырма: балаға  бетіне  5 заттың суреті бейнеленген карточка  ұсыналады.Ол бұл заттарды  1 минут ішінде  қарап  көруі тиіс.Осыдан   кейін  карточканы  алып қойып, баладан өзінің  есінде қалған суреттерді атап  беру талап  етіледі.

Дұрыс  аталған бейнелердің санына  қарай нәтижелерге   баға  қойылады.

 

«Қисынсыздықтар» әдістемесі

 

Мақсаты: қоршаған әлем туралы, олардың арасындағы  қисынды байланыстар туралы  қарапайым  бейнелік түсініктердің  даму деңгейін  анықтау.Баланың  қисынды  ойлау және  өз  ойын  грамматикалық  дұрыс  білідіру  икемділіктерін анықтау.

Тапсырманың сипаттамасы: балаға  әрқайсысында  қисынсыз  жағдайлар  бейнеленген  бір суреттен көрсетеді.Суретті  қарап  көру  кезінде  бала, шамамен  мынадай мазмұндағы  нұсқаулық алады: «Мына суретке  зер  сала қарап, онда ненің  теріс  бейнеленгенін  және оның  шындығында  қалай  болуы  керектігін  айт,өз жауабыңды  түсіндір»  

     

«Жыл мезгілдері» әдістемесі

 

Мақсаты: қарапайым бейнелік  түсініктердің даму деңгейін бағалау.

Тапсырма: балаға суретті  көрсетіп,оған  мұқият  қарауды  және осы  суреттің  әрбір  бөлігінде  жылдың қай мезгілі  бейнеленгенін  айтуын  сұрайды.Осы тапсырманы  орындауға  бөлінген  2 минут  уақыт ішінде  ол тиісті   жыл мезгілін  атап  қана қоймастан,сондай-ақ  өзінің  шешімін  дәлелдеуге тиіс  болады, яғни  өзінің  неге  осылай  ойлайтынын  түсіндіруі,өзінің  ойынша  суреттің  осы бөлігінде  жылдың  басқа  бір мезгілі емес , нақ осы   мезгілі  бейнеленгенін  көрсетуі тиіс.

 

«Суретте  қандай  заттар жасырылған» әдістемесі

 

Мақсаты: кескіні  бойынша  бейненің тұтас  қабылдануын (ұғынуын) анықтау.

Тапсырма:балаға  заттардың  кескіні  бейнеленген сурет ұсынылады.Онда қандай  заттардың  (барлығы бесеуі бейнеленген) жасырғанын анықтау керек.

 

«Айырмашылықтарын  тап» әдістемесі

 

Мақсаты: заттарды өзара салыстыру тәсілдерін меңгеру деңгейін  анықтау.

Тапсырма: бала 2 суретке зер  сала қарап ,олардың  өзара айырмашылақтарын  (барлығы 5 айырмашылық бар) атап  көрсетуі  қажет.

                     

« Мына суреттерде  не жетіспейді?» әдістемесі

 

Мақсаты: қабылдау  (ұғыну) тұтастығын анықтау.

Тапсырманың сипаттамасы: балаға кейбір  заттың  бір  бөлігі  жетіспейтіндей  етіп  бейнеленген  суреттер  тобы  ұсынылады  және жетіспейтін  бөлікті  мүмкіндігінше  тез анықтап, оны  атау жөнінде тапсырма беріледі.Диагностика жүргізуші  баланың бүкіл тапсырманы  орындауға  жұмсаған  уақытын  белгілейді.

 

«Белгілерді қой» әдістемесі

 

Мақсаты: зейіннің нәтижелілігі мен орнықтылығын анықтау.

Тапсырманың сипаттамасы: балаға  суретті  көрсетіп,онымен  қалай  жұмыс  істеу керектігін түсіндіреді. Бұл жұмыстың  реті  мынадай:  әрбір шаршыға,үшбұрышқа,шеңберге және ромбыға үлгінің  жоғарғы  жағында берілген  белгіні  қою керек.Бала  тапсырманы  2 минут уақыт  ішінде  үзіліссіз  орындайды.

             «Кімге  не жетіспейді?» әдістемесі

    

Мақсаты: ойлаудың психологиялық  диагностикасы.

Тапсырманың сипаттамасы: балаға  ұсынылатын  карточкада  бейнеленген  балалардың  әрқайсысына  бір зат  жетіспейді.Ал оларға  жетіспейтін зат жеке суреттерде  бейнеленген.Суреттегі  әрбір  затты  ол жетіспейтін  суретпен  салыстыру  керек.Орындау уақыты-30 секунд.

 

Әр тапсырманың өзіндік қызметі мен нәтижесі баланың қабілетін қалыптастыра отырып,   дамытуға   үлес   қосары   сөзсіз.

Өткен оқу жылы мен былтырғы оқу жылының қорытындыларын салыстырғанда балалардың логикалық ойлау қабілеттерінің деңгейінің өскенін,   кейбір  балалардың   жағдайлары   өте   жақсы   көтерілгені байқалды.

Қорыта  айтсам,  оқу-тәрбие үрдісінде балалардың ойлау процестерін дамыту үшін жоғарыда ұсынылған  логикалық  тапсырмалар,  тренингтік жаттығуларды ұйымдастыру қажет. Сондай-ақ, тренингтік жаттығулар бала  білімінің деңгейін көтеріп қана қоймай, бір-бірімен жақындастырып, достыққа, адамгершілікке, еңбекке тәрбиелейді; жүйелі ойлап сөйлеуге, сөздік қорын молайтуға, қиялын ұштауға жетелейді.

 

Қорытынды

 

Қорытындылай  келе, баланың логикалық ойлауын дамыту бағытындағы жұмыстар жүйеленді және оны ұйымдастырудың тиімді  жолдары, әдіс-тәсілдері айқындалады, ол өз ретінде, балалардың логикалық ой-қабілеттерін қалыптастыру жұмысының жағдайын бір шама арттырды – деп ой түйіндейміз.

Баланы өмірге келген шағынан бастап денсаулығына зиянсыз, дамуына мүмкіндік жасай алатын, шығармашылығы мен танымдық қабілеті дамуына ықпал ететін орта құру бүгінгі күннің басты талабы. Баланы қоршаған ортасы, оның интелектуалды өсуіне, алған білімін өмірде қолдана білуіне ықпал етіп, айналадағылармен дұрыс байланыс жасауға үйрететін орта болуы тиіс.

Сонымен, сананың құрылысы мен психикалық қызметтердің барлық түрлерінін дамып жетілуіндегі өзекті мәселесі сананық даму деңгейі. Бұл мәселе баланың әр алуан іс-әрекеттері мен ақыл-ойының дамуымен де өзектес екендігін айқын көрсетіп отыр. Ойлау процесіне қатысты мұңдай зерттеулер ілгеріден келе жатқан ойлау жайындағы жорамалдарды тәжірибе жүзінде зерттеп, олардың шындығын ашып көрсетуге жетелер деп санаймын. Бала әрбір нәрсенің мәміне ой жүгіртіп түсінетін болады. Үйреншкті әрекеттері ён мінез-құлығындағы ерекшеліктерін танып біледі. Мұның бәрі баланың ойлау деңгейінің өсіп жетілуіне қолайлы жағдай тудыратын қажет факторлар деп білеміз. Педагогика ғылымының да алдына қоятын мақсаттарының бірі осы бала ойынын дамып жетілуін қамтамасыз ету.
Баланың даму кезендеріндегі ақыл-ойының өсуі мен жетілуі оның ғылым негіздерін қандай деңгейде меңгере білуіне жол ашып береді. Сөйтін бала өзінің өмір тәжірибесі мен ішкі жан дүниесінің дамуына да ой жүгіртіп, оны өзі бақылап басқара алатындай қабілетке ие болатыны сөзсіз.

Оқу материалын балалардың ойлау қабілеті жетерліктей жас ерекшеліктерін ескере ұйымдастырса ғана, оның ойлау қабілетінің дамуына мүмкіндік туады. Сондықтан да тәрбиеші  балаларды үнемі ойланып оқуға бағыттауы тиіс, бұған оқу үрдісін жүйелі ұйымдастыру, сабақта бала логикасын дұрыс дамыта алатын мүмкіндіктерді мол пайдалану арқылы жетуге болады. Логикалық ойлаудың ерекшелігі – қорытындылардың қисындылығында, олардың шындыққа сай келуінде. Логикаға түскен құбылыс түсіндіріледі, себептері мен салдарлары қатесіз анықталады. Ұғымдар арасындағы байланыстар мен қатынастар логикалық ойлау жолымен ашылады. Бұл байланыстар мен қатынастардың дұрыстығын теріске шығаруға болмайтыны пікірлерде көрсетіледі.

 

 

 

 

 

 

Қолданылған әдебиеттер:

 

  1. [Білім заңы]
  2. [Сиқырлы пішіндер  мен  сандар  2003  ж]
  3. [Логика және  информатика  элементтері  бар  математика  2012 ж]
  4. [Балалардың мектепке  дейінгі  білім  беру  бағдарламаларының  негізгі  мазмұнын  игеру   және  меңгеру  сапасын  бағалау  және  өлшеу  әдістемесі  2011 ж]
  5. [Мектепке дейінгі   ұйымдарда  ойын   технологияларын  пайдалану   әдістемесі   2014 ж]
  6. [Мектепке дейінгі  балалардың  ойлауын  дамытушы  технологиялар  әдістемелік  құрал  2014 ж]
  7. [Бала мен  балабақша  №9  2013 ж]
  8. [Мектептегі психология №5, 2011 жыл]
  9. [Мектептегі психология №1 2009 жыл]

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilimger.kz Республикалық білім порталы

Қазақстан Республикасы Мәдениет және Ақпарат министрлігіне тіркелген.

Куәлік нөмірі: KZ45VPY00102718

Вам может также понравиться...

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *