Филологиялық пәндерді оқытуда халықтық педагогиканы пайдалану мәселелері
Мамбетова Кенжеш Гилмановна
Мақсатым –тілұстартып, өнершашпақ.
Абай.
Қазipriтаңдапедагогикадағыоқу-тәрбиемәселесінебүгінгікүнталабынасауміндеттердіатқаружүктелуде. Алайда, бұлміндеттердістандарттарғасайжүзегеасыруүшін, өзгетілдіұлтөкілдерінехалықтықпедагогиканыпайдалудыңмаңызызор. Мысалы: жаңасабақболсын, қайталаусабағыболсыналатынорныерекше.
Атапайтатынболсам, тиымсөздер, қанаттысөздер, жаңылтпаш, жұмбақ, мақал-
мәтелдертілдамытудакөпкемегінтигізеді 10-сыныпта өткен «Наурыз» сабағыналатын
болсам, жаңасабақтүсіндірілгенненкейін, сабақтыбекітуушінНаурызкөженідайындау
салты мен құдайнанныңүлестірусалтыкөрсетілді. Қазақхалқыныңұлттықтағам, киім,
ойын, өнерінебайланыстыжұмбақ, жаңылтпаш, мақал-мәтелдердентоптарарасында
жарыстарөткізілді. Мысалы:
Есетатаметасатар, Торта қойдым, орта қойдым,
Етасатса,бесасатар. Орта қойдым, жорта қойдым.
Ас-адамның арқауы.
Нан болса әнболады,т.б.
Бүгінгікүнде педагогика ғылымыныңалдындатұрғанкүрделіміндеттіхалықпедагогикасындағығасырларбойындақалыптасқанбілім, тәжірибеарқылыжүзегеасыраалатындығымызмәлімболыпотыр. Педагогикадағыұлттықтәрбиеұлттыңтіршілігіне, шаруашылықкісібіне, отбасылық, қоғамдықтарихына, өнеріне, дініне, салт-дәстүрнесайтуып, дамып, жалғасыпотырады.
Олайболса, ұлттықтәрбиедәстүрлерітамашалаудықажетететінкөнедәуірecкepішіғанаемес, ол ел тұрмысында, адамдарқарым-қатынасында, отбасылықөміріндебелсендіқызметететінжандықұбылыс, бүгінгітәрбиеніңқайнаркөзі, негізінеайналуғатиісекендігінөмірқажеттігідәлелдепотыр.
Соныменқатар, салт-дәстүрлердіңұлттықтәрбиетiperi бола алатындығыныңтағы да 6ip ерекшелігі, оныңic-әрекетарқылытәрбиелеудіжүзегеасыраалатындығында. Сабаққақойылатынміндеттер мен әдіс-тәсілдер:
- Салт-дәстүрлердітүсіндіру – мазмұнынанықтау, топтау, бағыттау;
- Оқуүрдісіндехалықтықпедагогиканыпайдаланужолдары, оны ұйымдастыру
жұмыстарын, түрлерінқарастыру.
Бұлмәселенішешуүшінсалт-дәстүрлердіоқу-тәрбиепроцесіндепайдалануәдістерінеталдаужасау кажет.
а) Халықтықпедагогиканыпайдалануарқылықолжеткізеалатынжетістіктердіанықтау, оны дамытужолдарынқарастыру;
ә) Сан алуанәдістемелікжолдарынқарастыру, ұлттықерекшеліктерінпайдалану;
б) Практикалықжаттығулар, яғнисалт-дәстүрлердіicжүзіндепайдалану, қолдану;
в) Ауызәдебиетінәдепкеайналдыру, яғнимінез-құлықкөрінісінежеткізу.
Бастыназараударатынмәселе – салт-дәстүрлердімектепоқу-тәрбиепроцесіндежүзегеасыратынбастытұлгаұстаз – тәлімгер, осы халықтықпедагогиканыбіліпқанақоймай, оны icжүзінде, өмірлікпрактикадапайдаланаалатындайболуышарт.
Мақсаты: салт – дәстүрлердіңоқуүрдісіндеғасырларбойықалыптасқан мол тәжірибесіненегізделген, адамдүниетанымынқалыптастыратынғылымекендігінескереотырып, 6үгінгі күнталабынасайұлттықтәрбие беру мүмкіндіктерінпайдалану, нәтижесіндеболашақұстаздардыұлттықсалт-дәстүрлердіқастерлеп, елге, жерге, ұлтмәдениетінедегеншынайысүйіспеншіліккетәрбиелеу. Сабақтарымдамынадайхалықтық педагогика түрлерінпайдаланамын:
- Жұмбақтар.
- Мақал-мәтелдер.
- Жаңылтпаштар.
- Тыйымсөздер.
- Қанаттысөздер.
- Ұлттықойындарт.б.
Тұрақтытіркестер
Мағына
Сұрақтар
Тілішығу
Итарқасықиянда
………………………….
………………………….
Таяқтастам
………………………….
Қоянжүрек
Сөйлеу
………………………….
Қуану
………………………….
………………………….
Жылдам
………………………….
Не істеу?
………………………….
………………………….
Қандай?
………………………….
………………………….
………………………….
№
Мақалмәтелдер
Тақырыптары
1
2
3
4
5
6
7
Денсаулық–зорбайлық
………………………….
Досыкөптіжауалмайды, . . . .
………………………….
Аткөргеноқжонар, . . . .
………………………….
Ердінамысөлтіреді, . . .
………………………….
Өнер-білім
………………………….
Еңбек
………………………….
Ынтымақ, бірлік
………………………….
Оқушыларұлттықтәрбиеніңтеориялықнегіздерінзерттеуарқылыэтнопедагогикамәселелерініңтеориялықзерттеуiciнeқатысуларынамүмкіндіктуады.
Теорияныңпрактикаменбайланыстығынжүзегеасырумақсатындамектептеоқушылардыңшығармашылықізденістобыныңжұмысынұйымдастырукерек. Мысалы, «Қазақсалт – дәстүрлері, «Мақал мен мәтелдіңайырмашылығы», «жаңцылтпаштар» т.б. тақырыптарғакітапшалардайындап, оқушыларөзбетіменшығармашылықжүргізеді.
Мақсаты: оқушылардығылыми-методикалықзерттеужұмыстарынжүргізугеүйрету, материалдардыжүйегекелтіру, салыстыру, анализ жасау, қорытындылау, оқушыларғаөздігіненізденуінежолашу.
Қорытындылайкеле, халықпедагогикасыныңтілдідамытуға, сөздікқорынмолайтуғаәcepi мол екенінбайқадық. Келешектеөзгетілөкілдерінеауызәдебиетініңтүрлерінмолырақтаныстырукерек. Олүшінмынадайміндеттердішешуқажеттігітуындапотыр:
- Салт-дәстүрдіңтарихынзерттеу, олардыңхалықпедагогикасындағыалатынорнынанықтау.
- Салт-дәстүрлердіңпсихологикалықнегіздерінқалыптастыру.
- Өзгетілдіұлтөкілдерінехалықтық педагогика арқылытіліндамыту, сөздікқорынмолайту.
- Шығармашылыққа баулу.
Пайдаланылған әдебиеттер:
- Н. Оралбаева. «Практикалық қазактілі». 1999 ж.
- Қ. Бектұров. «Қазақтілі». 1995 ж.
- М. Балақаев. «Қазақтілі». 1992 ж.
- С. Исаев, М. Мұқышева. «Дидактикалық материалдар». 2002 ж.
- К. Хикмет. «Даналық сүрлеуі». 2005 ж.
- Ғылыми-әдістемелікжурналдар. 2007, 2008, 2009 ж.ж.