The theme of the lesson: “Do you know English?”

Жайықова Сәуле Жұмақасымқызы

The aims of the lesson:

  1. To check the knowledge of pupils of English language.                                                                              To develop the abilities to speak English, creative abilities of pupils. To teach the pupils to be able to discuss, to find expression in any situation.
  2. To teach the pupils to read the poems expressively, to be able to play the scenes with the emotions and also with good pronunciation.
  3. To develop children’s memory, native country, love of arts, music and working.
  4. To teach children to be attentive, kind and polite, to bring up feelings of friendship and respect for the English speaker countries.
  5. To develop pupils’ interest for learning English language, to improve pronunciation skills and abilities;

The objectives of the lesson:

  • Summarize the received knowledge about Great Britain.
  • Broaden the horizons of the students, develop memory, attention.
  • Development of creative abilities.
  • Ability to work in a team (in groups).
  • Development of all kinds of speech activity (listening, reading, speaking, writing).

The type of the lesson: competition lesson

The equipments: computer, interactive board, illustrated pictures, video material, songs.

Greeting  of the teams

– Good morning, children. At this competition lesson  we are going to repeat everything we have learnt about Great Britain and about  the British people and their culture and customs, work with words, grammar, and do different activities that you have prepared in groups for us.

Dear children!
Attention, please. If you want to take part in an exciting competition, show us your talents, be ready! Be ready to recite English poems (the more poems you know, the more points your team will get).

Teams!                                                                                                                                           Prepare all the necessary pictures or things for the dialogues. Don’t forget to choose captains of your teams, repeat the irregular verbs, you may need them. Captains, be responsible and try to do everything for your teams to get the most points.
I wish you success.

So,let’s begin our competition lesson.

The theme of our lesson  “Do you know English?”

-Are you ready?

– Yes ,we are ready!

Барысы:

І. Ұйымдастыру кезеңі.

  • Кіріспе сөз.
  • Сайысқа қатысушыларды таныстыру.

ІІ. Сайыс шарттары.

1 кезең. ««Who is the fastest and cleverest».                                                                                              Оқушыларға 3 тілде сұрақтар оқылады,жылдам және дұрыс жауап берулері керек.

2 кезең. Recite the poems you like.

«Ағылшын тілінде мәнерлеп өлең оқу сайысы

3 кезең. Конкурс-пантомима.

4 кезең. Listen and colour .

Естігеніміз бойынша суретті салу

5 кезең. Өнер сайысы

6 кезең. «Жекпе жек». Who is the best grammar learner?

(әр топ  бірнеше грамматикалық қатемен жазылған сөйлемдердегі қателерді табу қажет )

III. Қорытынды. Қазылар

 

1-топ. «Young stars» – 9 «А» сынып оқушылары.

Ұраны: «We are united-we are the best »

2-топ. «Smart girls and boys» – 9 «Ә» сынып оқушылары.

Ұраны:«Bright brains,quick legs,skillful hands.We are the best!»

3-топ. «Brilliant»  – 9 «Б» сынып оқушылары.

Ұраны: «Don’t stop dreaming,never stop believing»

 

Әр қатысушы топ өздерін таныстырады.

– Сайыстың аты сайыс болғандықтан, бүгінгі біздің топтарымыздың әділ бағасын беру үшін әділқазылар алқасын сайлап алуымыз керек. Сайысымыздың негізгі мақсаты әртүрлі ойын тапсырмаларды орындау арқылы білімдерін, одан әрі тереңдету. Алған білімдерін пысықтау. Әр тапсырма 5 ұпай бойынша бағаланады. Сайыста ұпайды көп жинаған топ «The best English learner» номинациясына ие болады. Ал ұпайды аз жинаған топ сайысқа белсенді қатысқаны үшін «Алғыс хатпен» марапатталады.

І кезең. «Бәйге». «Who is the fastest and cleverest».

Топтық тапсырмалар үш тілде жасалғандықтан,қай тілде қойылса, сол тілде жауап берулерің тиіс.(оқушылар қойылған сұрақтарға 1 ми­нут ішінде тез жауап беруі тиіс)

«Young stars» тобына сұрақтар.

Ағылшын тіліндегі сұрақтар:

  1. The capital of Great Britain.
  2. What is the symbol of Astana?
  3. What is the name of your English teacher at school?
  4. Name four seasons of the year.
  5. What is PE?
  6. What is the name of the British Queen?

Орыс тіліндегі сұрақтар:

  1. Какое растение является символом англичан? (Роза).
  2. На какой реке стоит столица С.К. Лондон? (Темза)
  3. Из каких палат состоит Парламент? (Палата Лордов и палата Общин)
  4. Где располагается официальная резиденция королевской семьи? (Букингемский дворец).

 

«Smart girls and boys»  тобына сұрақтар

  1. Ағылшын оқушылары мектеп формасын киеді ме?-ия
  2. Англияның тұңғыш президенті кім? (Ол елдің президенті жоқ)
  3. Ағылшындардың сүйікті сусыны не?(шай)
  4. Ағылшын елі Жаңа жылды қай күні қарсы алады?- 25 желтоқсанда
  5. Аяз Ата үш тілде Қалай аталады?

 

Орыс тілінде берілетін сұрақтар:

  1. Какой самый любимый праздник английской детворы? (Рождество).
  2. Изображение какого животного можно увидеть на гербе Англии? (Лев).
  3. Воды какого океана омывают Великобританию? (Атлантического).
  4. Какие цвета имеет английский флаг? (Синий, белый, красный).
  5. Когда Англичане празднуют день Президента?

 

«Brilliant» тобына сұрақтар.

Орыс тілінде берілетін сұрақтар:

  1. Почему англичане так любят говорить о погоде? (Потому что она очень изменчивая и непредсказуемая).
  2. Назовите одну из драм Шекспира. (“Отелло”, “Гамлет”, “Ромео и Джульетта”, “Король Лир” и др.)
  3. Какой любимый вид спорта у англичан? (футбол).
  4. Имя национального героя, заступника всех простых людей, который боролся против богатых феодалов. (Робин Гуд).
  5. Как Англичанин обратится к незнакомой девушке- на “ты»или на “вы”

Ағылшын тілінде берілетін сұрақтар:

  1. How many letters are there in English Alphabet and in Kazakh Alphabet?
  2. Which is the shortest month of the year?
  3. When do you celebrate Teacher’s Day?
  4. What can you do with a book?
  5. When is the Independence Day of KZ?

ІІ кезең.

Ағылшын тілінде мәнерлеп өлең оқу сайысы

Recite the poems you like.

 

ІІI кезең. Конкурс-пантомима.
Учащийся должен объяснить своей команде мимикой и жестами предложенные слова. Слово учитель шепчет на ушко одному из представителей команды, или показывает ему одному карточку с этим словом. Представитель команды должен за одну минуту “показать” это слово так, чтобы команда смогла его отгадать.
Show pantomime! You shouldn`t say a single word, let your team guess what you mean.
 A birthday cake;

 a very strict teacher;

a hungry child

ІV кезең.  Естігеніміз бойынша суретті салу      

Listen and colour .

This is a garden.There is a small house in the garden.The house has 6 windows and one door. There are three green trees in the garden.There is a bench under a tree. The bench is blue. There is a red ball on the bench. There is a brown dog under the bench.

V кезең. Өнер сайысы

VI кезең. «Жекпе жек».Капитандар сайысы

 Who is the best grammar learner?(әр топ  бірнеше грамматикалық қатемен жазылған сөйлемдердегі қателерді табу қажет )

– Құрметті қонақтар, ойыншыларымыздың жинаған ұпайларын білу үшін және де ойынның қорытындысымен танысу үшін әділқазыларымызға сөз берелік.

  1. Қорытынды.

Жақсы сөзді жанына азық етіп, қазақ халқы жүйелі сөзге тоқтап, орнын тапқан екі ауыз сөзді ер құнымен тең көрді. Тіл өнерін қадірлеп, құрметтеді. Ана тіліміздің мәртебесі асқақтай берсін! Осымен, сайысымыз аяқталды, келгендеріңізге көп рахмет, келесіде кездескенше, сау-сала­мат болыңыздар!

 

Cізге ұнауы мүмкін...

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *