Nitrogen

 

 

  MukhtarAuezov school  – gymnasium

 

Date:12.02.20 cheTeachеr’s name:Syndybaeva A

 

Grade:9 «А»    
Theme of the lesson:

 

Nitrogen  
Learning objectives (s) that this:

 

Understand the nitrogen properties andnitrogen circulationin nature

– describe of nitrogen molecule structure

– describe nitrogen location by periodic table

– evaluate environmental impact of nitrogen compounds

Lesson objectives:

 

 

Leaners will be able to:

–          Describe nitrogen location on periodic table;

–          Understand and describe the structure of nitrogen molecules

–          Make comparative description of nitrogen with another elements

–          Explain nitrogen inactivity reasonably

–          Describe nitrogen circulation in nature

 

Success criteria

 

Knowing, understanding
Value links

 

 

Value of the concept of «Eternal country» isnational safety and global participation of our country in solving global and regional problems, include:

-cooperation

– lifelong education

-keep the environment clean

Cross curricular

links

 

In aid of to describe the nitrogen,  impact of nitrogen compounds on the environment and living organisms realized

– with biology

– with ecology

– with geography

connection.

Previous learning:

 

 

It is contact with all of the previous sections

Atomic structure (2) (7.1V)

Examples of chemical reactions (7.2V)

Examples of chemical reactions (9.1C)

Languageaims

 

Interdisciplinary vocabulary and terminology

Nitrogen is part of the air, its …

There is nitrogen in the earth’s crust. b.

A useful set of words for interview / correspondence

What if …?

If nitrogen in the air increases …?

… organisms die / decay?

How …

Levels of Nitrogen Oxidation …………………………….., Why?

 

Kazakh Russian English
Азотайналымы Азотный цикл Nitrogencycle
Жану Зажигание Ignition
Жұту вдыхать Inhale
Инертті инертный Inert
 

 

Plan

Сабақтыңжоспарланғанкезеңдері Сабақтағыжоспарланғаніс-әрекет

Plannedactivities

 

Ресурстар

Resources

/Beginning

 

Organization moment

Let`s to check the home task

1.Write main properties of sulfuric acid?

2.Where is sulfuric acid used?

3.How is sulfuric acid prepared in a chemical plant?

 

 
Middle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Riddle

It was first discovered and isolated by Scottish chemist Daniel Rutherford in 1772.It is a colorless, odorless, tasteless and mostly inert diatomic gas at standard conditions, constituting 78% by volume of Earth’s atmosphere. It is occurs in all living organisms. It is a constituent element of amino acids and therefore of proteins and nucleic acids (DNA and RNA).

What element is it?

 

Students fill in the 1st and 2nd grades of the CERD table.

“Insert strategy” (know, want to know, learned)

know?  want to know? learned
     
     

Task-1.Give a description of the nitrogen element

Symbol- N

Molecular formula –N2

Period-2 and group-15A

atomic number-7

atomic mass-14

protons, neutrons, and electrons -7

molecular mass-14

electronic formula-2e,5e 1s22s22p3

 

Kazakh Russian English
Азотайналымы Азотный цикл Nitrogencycle
Жану Зажигание Ignition
Жұту вдыхать Inhale
Инертті инертный Inert

Task-2.A separate task: Through the dots and crosses, you must find the electrons on the outer layer of the nitrogen molecule and draw the electronic structure of the nitrogen molecule.

 

Task-3.

Chemical properties of nitrogen. Find an unknown item.

N2(g) + O2(g)2NO(g)

2NO(g) + O2(g)2NO2(g)

N2(g) + 3H2(g)2NH3(g)

6Li(s) + N2(g)         2Li3N(s)

О         N

“Domino” game .The task for the students to build a formula

O5                   N2    N2
Н3     N
3Na
О2            N
CO3     
3     H

 

 

 

 

What is the whole element?

What kind of element do we meet today?

Draw a scheme that shows the genetic linkage of nitrogen compounds.

Evaluation group assessment using the “Figures” method

Together with the students, I define the purpose of the lesson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formula domino stones

 

 

Copybook, pencil

 

Сабақтың соңы

 

 

Students fill in the  3rd grades of the CERD table.”Insert strategy” (know, want to know, learned)

know?  want to know? learned
     
     

 

Home work: Nitrogen

 
Саралау –оқушыларғақалайкөбірекқолдаукөрсетудіжоспарлайсыз? Қабілетіжоғарыоқушыларғақандайміндетқоюдыжоспарлапотырсыз? Бағалау – оқушылардыңматериалдымеңгерудеңгейінқалайтексерудіжоспарлайсыз? Денсаулықжәнеқауіпсіздіктехникасыныңсақталуы

азоттың периодтық кестеде орналасуына  сипаттама бере алады, кейбір оқушылар ғана үштік байланыстың салдарын түсіндіре біледі және азотқа қарап фосфорға болжам жасай алады. Азоттың табиғатағы айналымын айталады. Әңгіме-сұхбат барысын оқушылар:

Ақ шағын тақтаға бірін-бірі бағалайды

(+ немесе -).

Жеке жұмыс барысын:

дұрыс жауабын тақтада көрсете отырып, әрбір оқушыны жеке дара марапаттау арқылы бағалау (қол соғу т. б.).

Сыныппен жұмыс барысын:

оқушылар бір-біріне «Басбармақ» көрсету арқылы

 

Қоршаған орта, тірі ағзаларға азоттың пайдасы мен кері әсерін экология, медицинамен байланыстыра дәйекті мәліметтер келтіру
 

Cізге ұнауы мүмкін...

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *