Nitrogen
MukhtarAuezov school – gymnasium
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Date:12.02.20 | cheTeachеr’s name:Syndybaeva A
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grade:9 «А» | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Theme of the lesson:
|
Nitrogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning objectives (s) that this:
|
Understand the nitrogen properties andnitrogen circulationin nature
– describe of nitrogen molecule structure – describe nitrogen location by periodic table – evaluate environmental impact of nitrogen compounds |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lesson objectives:
|
Leaners will be able to: – Describe nitrogen location on periodic table; – Understand and describe the structure of nitrogen molecules – Make comparative description of nitrogen with another elements – Explain nitrogen inactivity reasonably – Describe nitrogen circulation in nature
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Success criteria
|
Knowing, understanding | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Value links
|
Value of the concept of «Eternal country» isnational safety and global participation of our country in solving global and regional problems, include:
-cooperation – lifelong education -keep the environment clean |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cross curricular
links
|
In aid of to describe the nitrogen, impact of nitrogen compounds on the environment and living organisms realized
– with biology – with ecology – with geography connection. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Previous learning:
|
It is contact with all of the previous sections
Atomic structure (2) (7.1V) Examples of chemical reactions (7.2V) Examples of chemical reactions (9.1C) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Languageaims
|
Interdisciplinary vocabulary and terminology
Nitrogen is part of the air, its … There is nitrogen in the earth’s crust. b. A useful set of words for interview / correspondence What if …? If nitrogen in the air increases …? … organisms die / decay? How … Levels of Nitrogen Oxidation …………………………….., Why?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтыңжоспарланғанкезеңдері | Сабақтағыжоспарланғаніс-әрекет
Plannedactivities
|
Ресурстар
Resources |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
/Beginning
|
Organization moment
Let`s to check the home task 1.Write main properties of sulfuric acid? 2.Where is sulfuric acid used? 3.How is sulfuric acid prepared in a chemical plant?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Middle
|
Riddle
It was first discovered and isolated by Scottish chemist Daniel Rutherford in 1772.It is a colorless, odorless, tasteless and mostly inert diatomic gas at standard conditions, constituting 78% by volume of Earth’s atmosphere. It is occurs in all living organisms. It is a constituent element of amino acids and therefore of proteins and nucleic acids (DNA and RNA). What element is it?
Students fill in the 1st and 2nd grades of the CERD table. “Insert strategy” (know, want to know, learned)
Task-1.Give a description of the nitrogen element Symbol- N Molecular formula –N2 Period-2 and group-15A atomic number-7 atomic mass-14 protons, neutrons, and electrons -7 molecular mass-14 electronic formula-2e,5e 1s22s22p3
Task-2.A separate task: Through the dots and crosses, you must find the electrons on the outer layer of the nitrogen molecule and draw the electronic structure of the nitrogen molecule.
Task-3. Chemical properties of nitrogen. Find an unknown item. N2(g) + O2(g)2NO(g) 2NO(g) + O2(g)2NO2(g) N2(g) + 3H2(g)2NH3(g) 6Li(s) + N2(g) 2Li3N(s)
“Domino” game .The task for the students to build a formula
What is the whole element? What kind of element do we meet today? Draw a scheme that shows the genetic linkage of nitrogen compounds. Evaluation group assessment using the “Figures” method Together with the students, I define the purpose of the lesson |
Formula domino stones
Copybook, pencil
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Сабақтың соңы
|
Students fill in the 3rd grades of the CERD table.”Insert strategy” (know, want to know, learned)
Home work: Nitrogen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Саралау –оқушыларғақалайкөбірекқолдаукөрсетудіжоспарлайсыз? Қабілетіжоғарыоқушыларғақандайміндетқоюдыжоспарлапотырсыз? | Бағалау – оқушылардыңматериалдымеңгерудеңгейінқалайтексерудіжоспарлайсыз? | Денсаулықжәнеқауіпсіздіктехникасыныңсақталуы | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
азоттың периодтық кестеде орналасуына сипаттама бере алады, кейбір оқушылар ғана үштік байланыстың салдарын түсіндіре біледі және азотқа қарап фосфорға болжам жасай алады. Азоттың табиғатағы айналымын айталады. | Әңгіме-сұхбат барысын оқушылар:
Ақ шағын тақтаға бірін-бірі бағалайды (+ немесе -). Жеке жұмыс барысын: дұрыс жауабын тақтада көрсете отырып, әрбір оқушыны жеке дара марапаттау арқылы бағалау (қол соғу т. б.). Сыныппен жұмыс барысын: оқушылар бір-біріне «Басбармақ» көрсету арқылы
|
Қоршаған орта, тірі ағзаларға азоттың пайдасы мен кері әсерін экология, медицинамен байланыстыра дәйекті мәліметтер келтіру |